In september ben ik gestart met de minor Digital Marketing. Tijdens deze minor lag de focus op de hoofdopdracht, waarbij we in een team van drie een digital marketing plan mochten ontwikkelen voor een bedrijf. We hadden de mogelijkheid om dit plan te creëren voor een foundation in Zuid-Afrika, in samenwerking met studenten van de Cape Peninsula University in Kaapstad. Hierdoor stonden er ook twee weken gepland om ter plaatse onderzoek te doen, samen te werken met de lokale studenten en de foundations te bezoeken. Ik heb ervoor gekozen om deze uitdaging aan te gaan. We gingen aan de slag voor de foundation Sporting Chance. Een organisatie die coaching en community progamma's aanbied om zoveel mogelijk kinderen een kans te geven om te sporten. Ons team van drie kreeg ondersteuning van zes Zuid-Afrikaanse studenten. In het eerste blok lag de nadruk voornamelijk op onderzoek doen. In het tweede blok zijn we overgegaan naar de creatieve fase en hebben we gewerkt aan de implementatie van het plan. Als eindproduct hebben we een Pecha Kucha video gemaakt waarin het hele marketing plan in acht minuten wordt uitgelegd.
In het eerste blok is onderzoek gedaan. Hier is de aanpak van het onderzoek beschreven. In het hele project ligt de Het RACE-model centraal. Dit is een marketingframework dat staat voor Reach, Act, Convert, en Engage. Het is ontworpen om te helpen bij het plannen en implementeren van digitale marketingstrategieën.
Intern onderzoek naar digitale prestaties van de foundation aan de hand van verschillende web analytics tools, en een interview met de managers van Sporting Chance. Hierin kwam naar voren dat vooral in de reach fase van het RACE model oftewel in de online strategie veel verbetering mogelijk is om meer donaties en sponsoren binnen te halen.
Vervolgens is de doelgroep onderzocht aan de hand van B2C en B2B interviews. De B2C bestond uit toeristen die kunnen doneren en B2B voor bedrijfseigenaren die de foundation mogelijk zouden kunnen sponsoren. Hiermee is belangrijke data verzameld waarmee we vier verschillende persona's konden creëren
De volgende stap was een conccurentie en partner analyse. 2 directe en 1 inderecte conccurent zijn onderzocht aan de hand van het RACE model. Hieruit kon opgemaakt worden in welke aspecten Sporting Chance nog kan verbeteren ten opzichte van de concurrentie en zijn er potentiële partners opgesteld.
Daarna zijn de trends onderzocht in Zuid-Afika en verdeeld in drie categorieën: Macro trends technologische trends en digital marketing trends.
Tijdens de lessen van de minor kregen we verschillende tools aangereikt om te gebruiken bij ons onderzoek.
Website analyse.
Website analyse.
Visueel maken van onderzoeksresultaten .
Het doel van deze marketingmix was om duidelijke suggesties te geven over hoe de online prestaties verbeterd kunnen worden om eerder genoemde doelstellingen te ondersteunen.
Voor elke fase van het RACE model zijn tactics oftewel strategieen opgesteld met daarbij suggesties van tools die gebruikt kunnen worden.
We hebben de on-site en off-site elementen van de website verbeterd die in de analyse van de web analyse tools slecht bleken te zijn. Dit was onder ander:
- Leesbaarheid.
- minimalisering van de Javascript, CSS en foto's die op de website zijn geüpload
- het definiëren van de links. die te lang waren of slecht waren opgemaakt voor SEO.
- Pagina's met een laag aantal woorden bijwerken door meer trefwoorden toe te voegen.
Het plan voor social media sluit aan bij de SMART-doelen in het contentstrategieplan, waarbij de nadruk ligt op het vergroten van het verkeer, het aantal volgers en het aantal abonnees, terwijl prioriteit wordt gegeven aan relaties met het publiek om conversiegereed te zijn.
We hebben 5 Web pagina's en 5 Mobile Pagina's gemaakt voor verbetering op de website.
Voor de korte termijn campagne hebben we besloten een giveaway te doen van een Springbok shirt. Omdat Zuid-Afrika eind 2023 het WK Rugby won, krijgt rugby momenteel veel aandacht. Voor de campagne is een facebook post, linked in post en een mail met call to actions om mee te doen. Het doel met de campagne is om 50% meer volgers op instagram te behalen en 20% meer op facebook.
Met deze campagne krijgt één Talent ID per maand speciale erkenning, waardoor donateurs direct inzicht krijgen in de impact van hun bijdragen. Deze spotlight erkent niet alleen het talent, maar biedt ook extra kansen aan de geselecteerde persoon voor sportieve behoeften, zoals uitrusting, toernooien, lessen, en andere kansen om hun sportieve mogelijkheden te vergroten. Voor de campagne is een linked in facebook en linked in bericht gecreëerd. Daarnaast is er een mail gemaakt met diverse call to actions. Deze mail ontvangt iedereen die staat ingeschreven bij de nieuwsbrief.