minor digital marketing

Digital marketing plan Sporting Chance Foundation

BEDRIJF

Sporting Chance

TYPE PROJECT

Digital marketing plan

Taal

Engels

Periode

6 maanden
Logo sporting chance

Sporting chance

Omschrijving

In september ben ik gestart met de minor Digital Marketing. Tijdens deze minor lag de focus op de hoofdopdracht, waarbij we in een team van drie een digital marketing plan mochten ontwikkelen voor een bedrijf. We hadden de mogelijkheid om dit plan te creëren voor een foundation in Zuid-Afrika, in samenwerking met studenten van de Cape Peninsula University in Kaapstad. Hierdoor stonden er ook twee weken gepland om ter plaatse onderzoek te doen, samen te werken met de lokale studenten en de foundations te bezoeken. Ik heb ervoor gekozen om deze uitdaging aan te gaan. We gingen aan de slag voor de foundation Sporting Chance. Een organisatie die coaching en community progamma's aanbied om zoveel mogelijk kinderen een kans te geven om te sporten. Ons team van drie kreeg ondersteuning van zes Zuid-Afrikaanse studenten. In het eerste blok lag de nadruk voornamelijk op onderzoek doen. In het tweede blok zijn we overgegaan naar de creatieve fase en hebben we gewerkt aan de implementatie van het plan. Als eindproduct hebben we een Pecha Kucha video gemaakt waarin het hele marketing plan in acht minuten wordt uitgelegd.



BEKIJK PECHA KUCHA VIDEO
Short term campaign digital marketing plan sporting chance
Short term campaign digital marketing plan sporting chance
Competitors analyse digital marketing plan
Digital health check sporting chance
Persona's digital marketing plan
Prototype webdesign
Web analystics analysis digital marketing plan

Onderzoek

In het eerste blok is onderzoek gedaan. Hier is de aanpak van het onderzoek beschreven. In het hele project ligt de Het RACE-model centraal. Dit is een marketingframework dat staat voor Reach, Act, Convert, en Engage. Het is ontworpen om te helpen bij het plannen en implementeren van digitale marketingstrategieën.

1. Digitale prestaties

Intern onderzoek naar digitale prestaties van de foundation aan de hand van verschillende web analytics tools, en een interview met de managers van Sporting Chance. Hierin kwam naar voren dat vooral in de reach fase van het RACE model oftewel in de online strategie veel verbetering mogelijk is om meer donaties en sponsoren binnen te halen.

2. Doelgroep

Vervolgens is de doelgroep onderzocht aan de hand van B2C en B2B interviews. De B2C bestond uit toeristen die kunnen doneren en B2B voor bedrijfseigenaren die de foundation mogelijk zouden kunnen sponsoren. Hiermee is belangrijke data verzameld waarmee we vier verschillende persona's konden creëren

3. Conccurentie en Partners

De volgende stap was een conccurentie en partner analyse. 2 directe en 1 inderecte conccurent zijn onderzocht aan de hand van het RACE model. Hieruit kon opgemaakt worden in welke aspecten Sporting Chance nog kan verbeteren ten opzichte van de concurrentie en zijn er potentiële partners opgesteld.

4. Trends

Daarna zijn de trends onderzocht in Zuid-Afika en verdeeld in drie categorieën: Macro trends technologische trends en digital marketing trends.

Een digital marketing project uitgelicht in een mockup.

Gebruikte tools

Tijdens de lessen van de minor kregen we verschillende tools aangereikt om te gebruiken bij ons onderzoek.

Logo Semrush.

Website analyse.

Logo Neil Patel.

Website analyse.

Visueel maken van onderzoeksresultaten .

Implementatie

5. Digital marketing mix

Het doel van deze marketingmix was om duidelijke suggesties te geven over hoe de online prestaties verbeterd kunnen worden om eerder genoemde doelstellingen te ondersteunen.

6. Tactic/Tools

Voor elke fase van het RACE model zijn tactics oftewel strategieen opgesteld met daarbij suggesties van tools die gebruikt kunnen worden.

7. SEO plan

We hebben de on-site en off-site elementen van de website verbeterd die in de analyse van de web analyse tools slecht bleken te zijn. Dit was onder ander: 
- Leesbaarheid.
- minimalisering van de Javascript, CSS en foto's die op de website zijn geüpload
- het definiëren van de links. die te lang waren of slecht waren opgemaakt voor SEO.
- Pagina's met een laag aantal woorden bijwerken door meer trefwoorden toe te voegen.

8. Social media plan

Het plan voor social media sluit aan bij de SMART-doelen in het contentstrategieplan, waarbij de nadruk ligt op het vergroten van het verkeer, het aantal volgers en het aantal abonnees, terwijl prioriteit wordt gegeven aan relaties met het publiek om conversiegereed te zijn.

Website protoypes

We hebben 5 Web pagina's en 5 Mobile Pagina's gemaakt voor verbetering op de website.

Prototype webdesign

Korte termijn campagne

Voor de korte termijn campagne hebben we besloten een giveaway te doen van een Springbok shirt. Omdat Zuid-Afrika eind 2023 het WK Rugby won, krijgt rugby momenteel veel aandacht. Voor de campagne is een facebook post, linked in post en een mail met call to actions om mee te doen. Het doel met de campagne is om 50% meer volgers op instagram te behalen en 20% meer op facebook.

Short term campaign digital marketing plan sporting chance

Lange termijn campagne

Met deze campagne krijgt één Talent ID per maand speciale erkenning, waardoor donateurs direct inzicht krijgen in de impact van hun bijdragen. Deze spotlight erkent niet alleen het talent, maar biedt ook extra kansen aan de geselecteerde persoon voor sportieve behoeften, zoals uitrusting, toernooien, lessen, en andere kansen om hun sportieve mogelijkheden te vergroten. Voor de campagne is een linked in facebook en linked in bericht gecreëerd. Daarnaast is er een mail gemaakt met diverse call to actions. Deze mail ontvangt iedereen die staat ingeschreven bij de nieuwsbrief.

Het hele project zien?

Zie presentatie hier

Naar volgend project

purepower sport